Wednesday, February 22, 2012

fakta dan realiti

Assalammualaikum wbt ..

bloggerrr !! .. hmm okay hari ni saya mahu posting tentang perkara yang berlegar dikepala sejak semalam ..aha ..iaitu realiti bekerja .. kenapa berlegar dikepala ? nahh semuanya gara-gara seorang cikgu ..ahai dah anggap macam abang sendiri dah cikgu tu .. lagi pun dia mengajar saya sains disekolah dulu.. banyak benda dan fakta dia berikan pada saya .. salah satu nya inilah nih fakta bekerja ..  buleh tahan la dia membebel semalam .. dia kata ..

"macam inilah alam bekerja azirah.. tak ada masa berehat..tiada masa nak dengar lagu .. ni baru kamu bekerja dengan ibu kamu .. belum dengan orang lain lagi"

bha.. saya mendengar dengan hati yang tabah saja ..ahai~ dia cakap begitu sebab saya mengeluh sekejap .. sebenarnya saya mengeluh sebab lenguh tangan ..ada la benda yang saya kena buat semalam haish lenguh tangan dibuatnya ,,bukannya saya mengeluh pasal penat bekerja .. dia salah faham le tew .. dan bebelan terpaksa saya terima ..aiyuy ..haha . 
hmm .. bila difikir secara mendalam betul juga kata cikgu tu .. dan saya terfikir if oneday saya bekerja dengan orang lain ..macam mana lah agaknya ..dapat ke saya bertahan ?? yang pasti semua kerja itu memenatkan ..tiada kerja yang tak penat .. even tidur pun penat tahu ! ..naknak bila saya tahu ada yang bekerja sampai 12jam sehari mcam kawan saya sorang tu .. dia kata " penat zira bekerja sampai tak sempat nak buat benda lain" .. ada juga bro sorang nih dia bekerja jam 3 .. fuhh bayangkan ..mesti penat gila kan .. tak perlu tengok orang lain lah .. sebab saya ada contoh didepan mata iaitu ibu saya sendiri .. ibu saya pernah tidur 2 jam saja sehari .. ada pula kena bangun jam 1 pagi .. kadang-kadang ibu terpaksa tidur di dalam kereta ..saya pernah ikut sekali ibu bekerja sebab saya masih kecil dulu jadi ibu takut mahu tinggalkan saya sorang2 dirumah lalu ibu bawa saya sekali .. saya terpaksa tidur didalam kereta .. serius lah sangat tak selesa .. tapi itulah cabaran bekerja ..mencari nafkah untuk keluarga . jadi itu lah dia realiti dan fakta bekerja . 

okay mahu tidur penat suda berfikir ..ahaii ..herm .. assalammualaikum .

No comments:

Post a Comment